למי מתאים אבחון פסיכודידקטי: תיאור מקרה
רועי בן 12.5 עולה לחט"ב לכיתה ז'. רועי הוא ילד חמוד ונבון אך בלימודים אינו מצליח למצות את יכולותיו. במבחנים השונים בבית הספר היסודי למרות שלמד והשקיע הציונים היו נמוכים. ניתן לשים לב כי יש לו נטייה לשגיאות "שטותיות" שאינן הכרחיות. כמו כן, רועי מספר כי אינו מספיק את המבחנים ויש סעיפים שאינו מצליח להגיע אליהם. קיימים גם קשיים בהתארגנות, רועי נוטה לשכוח דברים בסיסיים, עד היום צריך עזרה בארגון המערכת, במבחנים אין שום קשר בין מה שרצה להגיד לבין מה שכתב ובכלל לא מבינים אותו.
ישנו חשש כי במעבר לחטיבת ביניים הוא ילך לאיבוד כי בכל זאת בית הספר היסודי היווה חממה עבורו. האם אבחון פסיכודידקטי יכול לעזור?
לפי תיאור מקרה של רועי, עולות מספר נקודות שחשוב להתייחס. ראשית, המעבר לחטיבת ביניים אכן מעורר חששות רבים מצד הילדים וההורים. המסגרת הגדולה, אובדן היחס האישי והחם המאפיין את בית הספר היסודי, הקושי ההולך ומתגבר של רמת הלימוד והדרישות הלימודיות, הסתגלות חברתית וכו'. חששות אלה מועצמים כשהיו קשיים בבי"ס יסודי שככל הנראה יימשכו לחטיבת הביניים ובהמשך לתיכון.
לגבי המקרה הפרטי של רועי, לא ברור האם עבר בעבר אבחונים או בירורים כלשהם לבדיקת מקור הקשיים. במידה ולא עבר אבחון, בהחלט יש מקום לערוך אבחון פסיכודידקטי רב תחומי כדי להבין מהו מקור הקשיים, רגשי? תפקוד לימודי? לקויות למידה? בעיות קשב וריכוז? לאחר שניתן לאתר את מקור הקשיים ניתן לתת המלצות לגבי המשך בירור או טיפולים כלשהם אם יש צורך ולתת המלצות להתאמות למבחנים. ההתאמות ניתנות לילדים עם לקויות למידה על בסיס אורגני על סמך סוג הלקות, חומרתה והיקפה. עם האבחון יש לקבוע פגישה מסודרת עם יועצת השכבה, לתת לה את האבחון ולעבור על עיקרי הממצאים וההמלצות כדי לראות כיצד מיישמים אותם בבית הספר. חשוב לציין כי מתוך התיאור שלך ישנם רמזים לבעיות קשב וריכוז. באבחון הפסיכודידקטי נבדק תחום זה ובמידה וישנן עדויות לקשיי קשב וריכוז הילד מופנה לנוירולוג או פסיכיאטר ילדים לבירור אבחנה ודרכי טיפול מתאימות.
האבחון נערך ע"י פסיכולוג מומחה הרשום בפנקס הפסיכולוגים ובעל ניסיון וידע בתחום לקויות הלמידה. במידה ועושים את האבחון הפסיכודידקטי בכיתה ז' האבחון תקף עד סוף כיתה יב' כולל הבגרויות. לעיתים, לקראת הבגרויות יש צורך לחזור למאבחן כדי לשנות/להוסיף/לעדכן התאמה כזו או אחרת אך אין צורך באבחון מחודש.
ניתן גם לערוך אבחון פסיכודידקטי/דידקטי גם במהלך בית הספר היסודי. במידה ומתעוררים קשיים וישנה המלצה של הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר רצוי לערוך בירור כדי להבין את טיב הקשיים, מהו המקור לקשיים ולטפל בהקדם.
רועי בן 12.5 עולה לחט"ב לכיתה ז'. רועי הוא ילד חמוד ונבון אך בלימודים אינו מצליח למצות את יכולותיו. במבחנים השונים בבית הספר היסודי למרות שלמד והשקיע הציונים היו נמוכים. ניתן לשים לב כי יש לו נטייה לשגיאות "שטותיות" שאינן הכרחיות. כמו כן, רועי מספר כי אינו מספיק את המבחנים ויש סעיפים שאינו מצליח להגיע אליהם. קיימים גם קשיים בהתארגנות, רועי נוטה לשכוח דברים בסיסיים, עד היום צריך עזרה בארגון המערכת, במבחנים אין שום קשר בין מה שרצה להגיד לבין מה שכתב ובכלל לא מבינים אותו.
ישנו חשש כי במעבר לחטיבת ביניים הוא ילך לאיבוד כי בכל זאת בית הספר היסודי היווה חממה עבורו. האם אבחון פסיכודידקטי יכול לעזור?
לפי תיאור מקרה של רועי, עולות מספר נקודות שחשוב להתייחס. ראשית, המעבר לחטיבת ביניים אכן מעורר חששות רבים מצד הילדים וההורים. המסגרת הגדולה, אובדן היחס האישי והחם המאפיין את בית הספר היסודי, הקושי ההולך ומתגבר של רמת הלימוד והדרישות הלימודיות, הסתגלות חברתית וכו'. חששות אלה מועצמים כשהיו קשיים בבי"ס יסודי שככל הנראה יימשכו לחטיבת הביניים ובהמשך לתיכון.
לגבי המקרה הפרטי של רועי, לא ברור האם עבר בעבר אבחונים או בירורים כלשהם לבדיקת מקור הקשיים. במידה ולא עבר אבחון, בהחלט יש מקום לערוך אבחון פסיכודידקטי רב תחומי כדי להבין מהו מקור הקשיים, רגשי? תפקוד לימודי? לקויות למידה? בעיות קשב וריכוז? לאחר שניתן לאתר את מקור הקשיים ניתן לתת המלצות לגבי המשך בירור או טיפולים כלשהם אם יש צורך ולתת המלצות להתאמות למבחנים. ההתאמות ניתנות לילדים עם לקויות למידה על בסיס אורגני על סמך סוג הלקות, חומרתה והיקפה. עם האבחון יש לקבוע פגישה מסודרת עם יועצת השכבה, לתת לה את האבחון ולעבור על עיקרי הממצאים וההמלצות כדי לראות כיצד מיישמים אותם בבית הספר. חשוב לציין כי מתוך התיאור שלך ישנם רמזים לבעיות קשב וריכוז. באבחון הפסיכודידקטי נבדק תחום זה ובמידה וישנן עדויות לקשיי קשב וריכוז הילד מופנה לנוירולוג או פסיכיאטר ילדים לבירור אבחנה ודרכי טיפול מתאימות.
האבחון נערך ע"י פסיכולוג מומחה הרשום בפנקס הפסיכולוגים ובעל ניסיון וידע בתחום לקויות הלמידה. במידה ועושים את האבחון הפסיכודידקטי בכיתה ז' האבחון תקף עד סוף כיתה יב' כולל הבגרויות. לעיתים, לקראת הבגרויות יש צורך לחזור למאבחן כדי לשנות/להוסיף/לעדכן התאמה כזו או אחרת אך אין צורך באבחון מחודש.
ניתן גם לערוך אבחון פסיכודידקטי/דידקטי גם במהלך בית הספר היסודי. במידה ומתעוררים קשיים וישנה המלצה של הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר רצוי לערוך בירור כדי להבין את טיב הקשיים, מהו המקור לקשיים ולטפל בהקדם.
יורם ראובני M.S.W מנהל מרכז אתרוג - שירות בפריסה ארצית 077-4006006. טיפול פסיכולוגי,טיפול זוגי,גירושין